אחת הזכויות הבסיסיות של כל עובד הינה קבלת שכרו תמורת העבודה שקיים, חובתו של כל מעסיק לשלם לעובדיו לפחות שכר מינימום על תעריף קבוע בחוק עד ה -10 לכ חודש עוקב בצירוף לתלוש שכר, במקרה
שהמעסיק התעכב עם המשכורת או כלל לא שילם אותו הוא יוכל להיות מואשם בהלנת שכר.
התייעצות עם עורך דין
ראשית חשוב לציין כי בכל בעיה שעובד נתקל בה מול מעסיקו שאינו יכול לפתור לבד מפאת חוסר בקיאות בדיני עבודה, מבוכה מול המעסיק, פחד ממנו ועוד נסיבות מומלץ לו להתייעץ עם עורך דין בעדיפות למשרד שקרוב אליו גיאוגרפית, למשל עובד שחי בקריות יוכל למצוא בקלות עורך דין דיני עבודה בקריות ולאו דווקא יהיה חייב לקחת עורך דין מערים גדולות יותר.
פיצויי הלנת שכר
על פי חוק – מעסיק שלא שילם את השכר בזמן (עד ה10 בחודש העוקב) או לא שילם כלל יהיה חייב בתשלום פיצויים לעובד שלא קיבל את משכורתו בזמן, גובה הפיצויים מחושב בצורה הבאה –
- עבור השבוע הראשון שלאחר מועד התשלום שלא בוצע העובד יקבל פיצויים על סך 5% מהשכר ש"הולן" אצל המשכיר, לאחר השבוע הראשון כל שבוע או חלקו הפיצוי יעלה ל10% מהשכר ה"מולן".
- ישולמו בנוסף הפרשי הצמדה לתקופה שבין מועד התשלום עד היום בו שולם באמת בתוספת 20% על השכר המולן והפרשי ההצמדה.
איך ממשים את הזכות לפיצויים?
נשמע לכם מוכר? מדי חודש אתם מחכים למשכורת שלכם ובכל יום מקבלים דחייה? זה הזמן לממש את הזכות שלכם. עליכם להגיש תביעה לבית הדין לעבודה תוך 60 ימים מהיום בו קיבלתם את השכר המולן. בית הדין לעבודה רשאי לאשר הגשת תביעה זו גם לאחר 90 ימים. אם השכר המולן אפילו לא שולם לכם תוכלו להגיש תביעה תוך שנה מהיום שבו השכר היה אמור להגיע אליכם.
חשוב לדעת לקראת הגשת תביעה
לפני שאתם ממהרים להגיש תביעה על כל איחור של יום בהגעת המשכורת שלכם חשוב לדעת שבדרך כלל תביעה על משכורות נמוכות בדרך כלל לא יניבו תוצאות טובות ובדרך כלל אפילו לא יהיו שוות את הזמן והמאמץ של ההליך. מלבד זאת בית הדין לעבודה רשאי להפחית או לבטל פיצויי הלנת שכר בתנאים הבאים ועוד –
- אם השכר לא שולם בעקבות טעות או נסיבות שלמעסיק לא הייתה שליטה עליהם.
- אם השכר לא שולם מפאת חילוקי דעות על עצם או סכום התשלום ובתנאי שהסכום שלא היה שנוי במחלוקת אכן שולם במועד הנקוב.
- בית הדין נוטה לא לפסוק על פיצויי הלנה מלאים אלא בתנאים קיצוניים.
לסיכום
טוב לדעת ולזכור את דיני העבודה והזכויות שלכם בתור עובדים אבל חשוב להבין את הרציונל מאחוריהם ולפני שניגשים לתביעות ובתי משפט לנסות לפנות למעסיק ולבדוק את פשר העניין בדרכי נועם ואנושיות.