חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אלימות במשפחה – מהי ההשפעה על ילדים

תוכן עניינים

כשאנשים שומעים על ניסיון הרצח או הרצח של אישה בידי בן זוגה, הם ישר חושבים על הילדים שלה שנותרו יתומים ועל הפגיעה הנפשית הקשה שהם עוברים כעת. אך משום מה רבים שוכחים כי מקרי הרצח הינם הסוף של שרשרת האלימות וכי לאלימות במשפחה פנים רבות וכל אחת מאלו עשויה לפגוע בילד באופן משמעותי. 

 

לאלימות פנים רבות

רובנו חושבים על אלימות במשפחה ומתארים לעצמנו מקרים של אלימות פיזית. אך אלימות יכולה להגיע בפנים ודרכים רבות. אלימות הינה פגיעה מינית, פגיעה נפשית, הקטנה, פגיעה כלכלית, הזנחה וגם בידוד חברתי. האלימות עשויה להיות מופנית כלפי אחד מבני הזוג, כלפי אחד מן הילדים, כלפי כל הילדים ואף כלפי כל בני המשפחה כולו.

 

פגיעה בילד עצמו

כשהאלימות הינה כלפי הילד עצמו ההשפעה היא ברורה ומוכרת. פגיעה בילדים מגיעה בדרך כלל דרך אלימות נפשית ומילולית (של הקטנה, השפלה והרס הביטחון העצמי), דרך אלימות מינית (פגיעה מינית מצד בן משפחה) או דרך אלימות פיזית (פגיעה גופנית בצורה של מכות ואף חמור מכך).

בפגיעות אלו ישנה השפעה גופנית על הילד, במקרה של אלימות פיזית או הזנחה יתכנו השפעות גם על תהליך ההתפתחות של הילד (בעיקר כשמדובר על אלימות כלפי פעוטות). מהבחינה הנפשית ההשפעה תהיה קיימת ולעיתים היא תתברר רק בגילאים מאוחרים יותר. ישנן דעות שונות על הפגיעה הספציפית אשר נגרמת לכל ילד כתוצאה מאירועי האלימות, אך חשוב להבין כי מדובר על מצב שהוא אישי ומשתנה בין ילד לילד.

 

פגיעה באחד ההורים

מקרי אלימות אחרים בהם הילד אינו הנפגע הישיר מתבטאים בפגיעה באחד האחים של הילד ואף נפוץ מכך בפגיעה באחד ההורים.

ילדים אשר רואים אל מולם אלימות באופן תדיר יחפשו מנגנון הגנה. כמה מהמנגנונים הללו מאפשרים לילד ל"התעלם" מהסיטואציה. מנגנונים מהסוג כוללים מנגנון של הכחשה, מנגנון של "עיסוק" ואף מנגנון של רציונליזציה. בכל אחד מהמנגנונים הללו, הילד בוחר שלא להתמודד עם המציאות כלל או שמא לתת הסבר הגיוני וסביר לסיטואציה בה הוא נמצא.

 

מה לגבי רגשות

גם במקרה של הבעת רגשות ישנו טווח רחב של אפשרויות להתנהגות הילד, החל מהקהות רגשות ועד עוררות רגשית. במקרים של קהות רגשית הילד לרוב יהפוך אדיש לסיטואציה הספציפית וגם לכל מה שמסביב, הוא לא יכעס, לא יבכה ולא יכאב על האלימות שהוא חווה או רואה.

במקרה של עוררות רגשית, הילד עשוי בסופו של דבר להפוך לאלים בעצמו זאת כתוצאה מהתרגשות ועוררות פיזית.

 

דוגמה אישית

אלימות פיזית הינה הקצה של הספקטרום בכל הנוגע לאלימות במשפחה. בתוך התחום הזה של אלימות במשפחה יכולים גם להופיע השפלות, אלימות כלכלית ואלימות מינית. ילדים אשר נחשפים לאירועים כאלו, אין בידם את האפשרות והידע להבחין בין טוב ורע, בין נורמטיבי לחריג. מבחינתם מדובר בהתנהגות הרגילה והנכונה אותה הם למדו מבית אם ואב.

לכן, ישנם מקרים רבים בהם ילדים אשר חוו והיו עדים לאלימות כלפי אמם, יפעילו אלימות דומה כלפי בנות זוג עתידיות שלהם.

מאמרים נוספים

פגיעה מינית בילדים ובקטינים

פגיעה מינית הינה טראומה משמעותית עבור האדם הנפגע. כשמדובר בילד הפגיעה הנפשית עשויה להיות במקרים רבים משמעותית הרבה יותר. לכן גם הטיפול והענישה כנגד פגיעות

קרא עוד »