חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גישור אלימות במשפחה

תוכן עניינים

מקרים רבים של אלימות במשפחה נגמרים בפירוק של אותו גרעין משפחתי וגירושין. הליך הגירושין הינו הליך קשה בכל סיטואציה ואחת כמה וכמה כשמדובר על מקרים של אלימות במשפחה. אחת הדרכים להפוך את התהליך למעט קל וקצר יותר הינה ביצוע גישור. מהו תהליך הגישור והאם ניתן בכלל לבצע הליך גישור במקרה של אלימות במשפחה?

 

מהו הליך גישור?

גישור הינו הליך משפטי בו גורם שלישי שאינו בעל סמכות או קשר למקרה, מנסה להוביל את שני הצדדים אל עמק השווה וליצור הסכם אשר יהיה מוסכם על ידי שני הצדדים. מטרת הגישור היא להפוך את תהליך הגירושים להליך מתורבת, מהיר יותר ועם פגיעה מינימלית בשלום הילדים ושלום הבריאות הנפשית של בני הזוג.

כדי לקיים הליך גישור, שני הצדדים חייבים לרצות בגישור. הם צריכים להגיע עם ההבנה כי מדובר בפרידה סופית וכי בשיחה הזו שני הצדדים שווים.

 

האם בכלל ניתן לקיים הליך גישור בזוגיות אלימה?

התשובה לשאלה הזו מורכבת, מאוד. וכיום ישנם דיונים אתים, משפטיים ופילוסופיים אודות הנושא. הסיבה שמדובר על סוגייה כה מורכבת הינה העובדה שבכדי לקיים הליך של גישור אמיתי ושוויוני, שני הצדדים צריכים להגיע כשהם במעמדות שווים וכשהם חופשיים לקבל את החלטותיהם בעצמם. כל זאת בכדי ליצור בסופו של דבר הסכם אשר יטיב עם שני הצדדים ויאפשר את סיום התהליך הכואב של הגירושין.

זוגות אשר מגיעים מרקע של אלימות במשפחה לרוב מכילים בתוכם בן זוג אחד (לצערנו לרוב מדובר באישה), אשר מגיע מעמדה של נחיתות היות והוא היה הקורבן להתנהגות האלימה. במצב כזה, אותו בן זוג אינו נמצא בעמדה שווה והוא בדרך כלל אינו יכול לעמוד על צרכיו באופן חופשי ולכן תהליך הגישור פחות מתאים.

למרות זאת, בכל הנוגע לאלימות במשפחה ישנו ספקטרום רחב של מקרים וישנם מקרים בהם ניתן לקיים גישור ולאפשר את סיום מערכת היחסים באופן שוויוני. במקרים מסוימים של גישור במשפחות אשר חוו אלימות המגשר צריך להיות בעל הכשרה מתאימה, ידע רחב בנושא וניסיון כדי להעביר את התהליך באופן הטוב ביותר.

 

האם גישור הוא תחליף לענישה או הגשת תלונה

בחירה בהליך גישור אינה קשורה כלל לפן המשפטי והחוקתי של הפגיעה. מקרי אלימות אשר יש כנגדם תביעה ינוהלו באמצעות המשטרה והגופים החוקרים בה. אין כל קשר בין הבחירה לפנות לגורמי החוק ולבחירה לבצע גישור להליך הפרידה.

כמובן שכמו שתיארנו קודם, ישנם מקרים בהם הליך גישור אינו מתקבל על הדעת בשל יחסי הכוחות הקיימים בין הצדדים. כמו כן, ישנם מקרים בהם הקורבן ירצה להגיע לפשרה בכדי לסגור את העניין הפתוח ולדאוג לעתידו ולעתיד הילדים. אך, לא בהכרח שהדרך לכך היא באמצעות הליך גישור.

חשוב לזכור שהליך הגישור הוא הליך אישי ואינו מתאים לכל אחד. אם המהלך אינו מרגיש לכם בנוח אל תפנו לדרך זו.

מאמרים נוספים

מה לעשות בעת גילוי אלימות במשפחה?

תופעת האלימות במשפחה בשנים האחרונות, צפים באמצעי התקשורת סיפורים מזעזעים רבים, על מקרי אלימות בתוך המשפחה. במקרים רבים, המשפחות או הזוגות ייראו כנורמטיביים לחלוטין, ותמונות

קרא עוד »
פתרונות לאלימות במשפחה

אחד הנושאים הכאובים שלא יורדים מסדר היום הציבורי הוא אלימות במשפחה. חדשות לבקרים אנחנו נחשפים לידיעות מצמררות על מקרי אלימות חמורים במשפחה, הכוללות אלימות פיזית,

קרא עוד »