חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דיווח על אלימות במשפחה

תוכן עניינים

בשנה האחרונה נושא האלימות במשפחה עלה לכותרות במובן השלילי ביותר שניתן. מילים אלו נכתבות שעות ספורות בלבד אחרי שאישה נוספת נרצחה על ידי בעלה, בביתם לנגד עיניי ילדיהם הפעוטים. דיווח על אירועי אלימות או על חשד סביר לכך יכולים להציל חיים. 

 

מתי מדובר בחובה בחוק?

החוק במדינת ישראל אינו מחייב אזרחים לדווח על אלימות במשפחה. החוק קובע כי רק אנשי מקצוע מסוימים (רופאים, אחים, עובדי חינוך, עובדים סוציאליים ועוד) מחויבים על פי החוק לפנות לפקיד סעד או למשטרה ולהתריע בפני הפגיעה שהם יודעים או חושדים שהתרחשה וזאת רק כלפי קטין או חסר ישע.

בנוסף לכך, על פי החוק כל אדם אשר מגיע למוסד רפואי כשהוא חבול, שאינו בהכרה או שאינו בין החיים וכי ישנו חשד סביר שהפגיעה נגמרה כתוצאה מאירוע אלימות.

 

אם כך מה אפשר לעשות?

אומנם החוק אינו מחייב אותנו כאזרחים לדווח על אלימות במשפחה, אך קיימת בידינו חובה מוסרית כבני אדם וכקהילה לנסות ולמנוע פגיעה בגוף ובנפש של האדם.

לכן, אם עולה לכם חשד סביר על אירוע אלימות אשר מתרחש ברגעים אלו. למשל אתם שומעים צעקות, בכי ממושך, רעשי שבר או כל דבר אחר שיכול להישמע שונה ואלים. חשוב מאוד לא להעלים עין ולפנות באותו הרגע למשטרה. במקרה כזה חשוב מאוד לדעת, במידה ואכן התרחש אירוע אלימות ומדובר בבגיר יהיה עליו להגיש תביעה מסודרת וללא ביצוע התהליך (משהו שלצערנו מתרחש רבות בתוך תאיים משפחתיים אלימים) המשטרה ורשויות החוק לא יוכלו לבצע את עבודתן ולעזור לנפגעים.

לעומת זאת, במקרה של קטין המצב הוא שונה. היות וקטינים נחשבים לחסרי ישע, כל מעשה אלימות כנגדם (וגם כנגד חסרי ישע אחרים, כמו קשישים, בעלי מוגבלויות ועוד) יטופלו באופן ישיר על ידי רשויות החוק.

 

מה אם אני הנפגע?

במקרה בו נפגעת כתוצאה מאלימות במשפחה הדבר החשוב ביותר הוא לדווח ולפנות אל רשויות החוק. רק כך ניתן יהיה למנוע פגיעה חמורה יותר שאף עשויה להיגמר במוות. ברור לכל, שדיווח על אלימות במשפחה של עצמך היא תהליך קשה ומפחיד ובמקרים רבים קורבנות האלימות חוששים להתלונן ולדווח. גם כאן נחלק את האירוע לשתי קבוצות.

אם הינך קטין או חסר ישע ואתה מפחד להתלונן או שאינך יודע מה לעשות, אתה יכול לפנות לכל אחד מהגורמים במסגרת החינוך בה אתה לומד, כמו כן, ניתן לפנות לכל גורם חינוכי אחר שאתה סומך עליו. אותו גורם מחויב לדווח על האירוע. במידה ואינך סומך על גורמי החינוך, ניתן לפנות למרכז רפואי, למשטרת ישראל או לכל אחד ממרכזי הסיוע.

במקרה של בגירים, לצערנו החוק בישראל מחייב אתכם לפנות ולהתלונן ולכן חשוב מאוד לבצע את המהלך הזה. בשביל לעזור בתהליך, לסייע ולהוביל אתכם יד ביד קיימים ארגונים פרטיים וממשלתיים רבים אשר יוכלו לעזור.  חשוב מאוד לשתף משפחה וחברים כדי שיהיו לכם לגב ולעזר. ניתן לפנות למשטרת ישראל (מוקד 100), לקו חירום ארצי לאלימות במשפחה (חיוג מקוצר 118) או לכל אחד מבתי החולים ומרפאות קופות החולים.

מאמרים נוספים

תלונות שווא על אלימות במשפחה

אלימות במשפחה היא תופעה חמורה מאוד שהמערכת המשפטית בישראל והרשויות הציבוריות מתייחסות אליה בחומרה ולכן הגשת תלונה על אלימות במשפחה גוררת רשימת סנקציות ארוכה על

קרא עוד »