חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

 דרכי טיפול באלימות במשפחה

תוכן עניינים

דרכי הטיפול באלימות במשפחה הם רבים, שכן כל מקרה הוא מיוחד ויש בו מערכת נסיבות כזו שמצדיקה טיפול מסוים. במאמר זה יוצגו כמה דרכי טיפול אפשריות למצבים של אלימות במשפחה, על מנת לשקם את הצדדים השונים במערכת היחסים.

הטיפול באלימות במשפחה יכולה להיעשות, ברמה הפסיכולוגית מול גורמים שונים – מול המוכה, מול המכה ויכול להיעשות באמצעים שונים של טיפול, תוך יישום של תיאוריות שונות – טיפולי הוצאת זעם, טיפולים זוגיים ועוד.

 

המרכזים למניעת אלימות במשפחה

משרד הרווחה מנהל מספר מרכזי מניעה וטיפול באלימתו במשפחה ברחבי הארץ. במרכזים הללו ניתנים כלים שונים לבן הזוג המכה על מנת לנסות ולהתמודד עם האלימות המופעלת במצבים שונים כלפי בן הזוג המוכה או הילדים.

במרכזים האלו ניתן טיפול של אנשי מקצוע שתפקידו לנסות ולמנוע את ההתנהלות האלימה במסגרת המשפחתית. דרכי הטיפול משתנות מאוד בהתאם לסוג האלימות (פיזית, מילולית, מינית, כלכלית) ובהתאם לסוג מפעיל האלימות (למשל אבחון – מאיזה צורך נובעת האלימות, על מנת לייצר פתרונות יעילים).

המרכזים האלו נגישים הן לנפגעי האלימות במשפחה – שלהם נבנית תוכנית שיקומית וטיפולית על מנת שיוכלו להתאושש מן הטראומה, הן לנוהגים באלימות כלפי משפחתם על מנת שילמדו כיצד ניתן להימנע מהתנהלות אלימה והן כלפי החשופים לאלימות, אוכלוסייה שנהוג פחות לדבר עליה אך מושפעת לא פחות מן הפרקטיקה האלימה שמתרחשת בסביבתם הקרובה.

 

טיפולי התמודדות עם זעם

דרך אחרת לטיפול, שהיא לא במסגרת השירותים הממשלתיים היא להיעזר בשירותיהם של אנשי מקצוע שתפקידם הוא לסייע למי שלא יודע כיצד לתעל את הזעם שלו. כך שבמקום באלימות יילמדו להתמודד עם זעם באופן נורמטיבי שאיננו אלים כלפי הקרובים והסובבים.

במסגרת הטיפולים האלו יצטרך המכה להתמודד עם תהליך נפשי מורכב – הכרה בכך שיש לו בעיה, אופני פתרון וכמובן, בזמן האמת – לראות האם הוא מצליח להתגבר על הקשיים שיש לו. מדובר בבחירה שדורשת רצון חזק מצד המכה להשתקם – דבר שלצערנו, לא קורה מספיק.

 

טיפול זוגי

במידה ומבין בן הזוג המכה שהוא נוהג באלימות כלפי בן הזוג השני במערכת היחסים, ומעוניין למגר את ההתנהלות הזו – הליכה לטיפול זוגי, במקביל לטיפול פסיכולוגי אישי יכול לסייע לשקם את מערכת היחסים של השניים ולקחת אותה למקום שאיננו אלים.

מדובר שוב, בתהליך שדורש הרבה רצון ומשאבים משני הצדדים, אך במידה ויש מספיק נכונות – ניתן לנסות ולטפל בבעיה באופן הזה.

 

הליכים משפטיים ושיקומיים נפרדים

במידה ולא מעוניינים לשקם את מערכת היחסים עם בן הזוג המכה – עומדת האפשרות להיוועץ באנשי המקצוע ולסיים את מערכת היחסים ולנקוט בכל ההליכים המשפטיים הרלוונטיים לבחירה הזו (צווי מניעה, תלונה למשטרה, חקירות וכולי) על מנת למצות את הדין עם בן הזוג התוקף. מדובר בבחירה אחרת שנובעת מחוסר רצון להיוותר במערכת היחסים ומחוסר רצון של המכה לשנות את דרכו.

מאמרים נוספים

איש קורא
טיפים ומידע על אלימות במשפחה
עורך דין דיני עבודה בתל אביב

בחירה נכונה של עורך דין דיני עבודה יכולה לסייע בהגשת תביעה או כתב הגנה, במגוון רחב של תחומים ונסיבות. עם זאת, חשוב לדעת לפי מה

קרא עוד »
 הערכת מסוכנות לבעל מכה

בעיית האלימות במשפחה היא בעיה מאוד רווחת. כחלק מהטיפול בבעיה הזו, בית המשפט ורשויות הרווחה נעזרות בכלי משמעותי שנקרא הערכת מסוכנות. הערכת מסוכנות היא הערכה

קרא עוד »