חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול פסיכולוגי עקב אלימות במשפחה

תוכן עניינים

אלימות במשפחה היא תופעה שהמודעות אליה גוברת מאוד בשנים האחרונות והיא, לצערנו מאוד רווחת. ההשפעות של אלימות במשפחה הן רבות ויכולות להיות הרסניות מאוד כלפי כל מי שסובב אותה – החל מן המוכים אך גם האווירה עצמה בבית, גם אם לא כוללת אלימות – עלולה לצלק מאוד.

אחד הפתרונות השיקומיים החשובים למי שבסביבתו הייתה אלימות במשפחה הוא ההיעזרות באנשי טיפול מקצועיים, וביניהם פסיכולוגים שמציעים שירותי טיפול פסיכולוגי עקב אלימות במשפחה. מדובר במצב מיוחד שדורש התמחות ייחודית של הפסיכולוג.

 

המטפל

על מנת לטפל במישור הפסיכולוגי באלימות במשפחה, דרושה התמחות מיוחדת של איש הטיפול במקרים מן הסוג הזה. כמובן, שישנם מאפיינים רבים הרלוונטיים לבחירת איש הטיפול שיעניק את הטיפולים הפסיכולוגיים הדרושים ויבנה את התהליך השיקום המורכב מן הטראומה האלימה הזו.

 

הגיל

ראשית, אחד העניינים שמשפיעים ביותר על סוג המטפל וסוג הטיפול הפסיכולוגי שדרוש בעקבות אלימות במשפחה הוא הגיל של המטופל. ככל שמדובר במטופלים שעדיין נמצאים בגיל הילדות שלהם – דרושה הסמכה פסיכולוגית מיוחדת לילדים.

משום שילדים פעמים רבות לא יודעים לדבר על הטראומה שלהם באופן של טיפול פסיכולוגי "רגיל" לפסיכולוגים שמתמחים בפסיכולוגיה של ילדים ישנן דרכי טיפול הייחודיות לילדים – טיפול תוך משחק, היעזרות בעזרים וויזואליים (למשל ציורים) ועוד עקרונות רבים וייחודים לפסיכולוגיית הילדים.

 

 סוג האלימות

ישנם כל מיני סוגים שונים של אלימות במשפחה, שכן אלימות לא חייבת להיות מלווה באלימות פיזית בהכרח על מנת להיות מוגדרת אלימות במשפחה ולייצר את הטראומות הפסיכולוגיות שנוצרות במצבים של אלימות מן הסוג הזה.

עם זאת, לכל אחד מן הסוגים השונים של אלימות (פיזית, מילולית, כלכלית ועוד) יכולות להיות טכניקות טיפוליות שמתאימות יותר למטופל או המטופלת הספציפיים. למשל, אם מדובר באלימות פיזית במשפחה, התמחות בסוגי טראומה של תקיפה יכולה להיות התאמה מדויקת יותר לסוג המטופל הספציפי.

לפעמים לא ניתן לאבחן מצבים של מערכות יחסים "רעילות" בתור מערכות יחסים אלימות והסיווג מגיע רק לאחר ובאמצעות הטיפול הפסיכולוגי – כל מיני פרקטיקות של זוגיות או הורות למשל, שלא היו נראות בהכרח "אלימות" בדיעבד יכולות להיות מסווגת ככאלו.

 

תהליך משפטי

לעיתים, במקביל להליכים משפטיים מסוימים שמתנהלים נגד המכה, בייעוץ של עורך דין אלימות במשפחה, פונים במקביל גם לאפיקים טיפוליים. ההיעזרות בעורך דין שמתמחה בסוג כזה של מקרים יכולה לעזור מאוד גם לתיק המשפטי שמנוהל נגד המכה.

למשל, הערכות פסיכולוגיות שונות של המוכים, והוצאות הטיפולים לאורך זמן יכולות להיות חלק מהתביעה שמוגשת נגד המכה – במידה ומחליטים לפתוח בהליכים משפטיים שונים כנגדו, בחירה שמתאימה רק במקרים מאוד מסוימים.

 

סיכום

כאשר מגיעים לטיפול פסיכולוגי בעקבות אלימות במשפחה, ישנם מאפיינים רבים של המקרה שמסייעים בהבנה איזה סוג טיפול דרוש, אצל מי ובאיזה אופן.

מאמרים נוספים

איש קורא
טיפים ומידע על אלימות במשפחה
עורך דין דיני עבודה בתל אביב

בחירה נכונה של עורך דין דיני עבודה יכולה לסייע בהגשת תביעה או כתב הגנה, במגוון רחב של תחומים ונסיבות. עם זאת, חשוב לדעת לפי מה

קרא עוד »
 הערכת מסוכנות לבעל מכה

בעיית האלימות במשפחה היא בעיה מאוד רווחת. כחלק מהטיפול בבעיה הזו, בית המשפט ורשויות הרווחה נעזרות בכלי משמעותי שנקרא הערכת מסוכנות. הערכת מסוכנות היא הערכה

קרא עוד »