חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפים חכמים לעריכת צוואה

תוכן עניינים

עריכת צוואה היא אף פעם לא נושא קל. חלק מהקושי נובע מהחשיבה על העתידית המפחידה שבגללה עלינו לערוך צוואה, וחלק מהעניין שאף פעם לא נעים לדבר על כסף עם בני משפחה. בטוח כאשר מדובר בסכומים ורכוש באלפי שקלים ויותר.

 

על סוגי צוואות

יש מספר של סוגי צוואות שקיימות כמו: צוואה בעדים וצוואה בפני רשות. את הצוואות ניתן לערוך בעל פה בפני רשות משפטית, או בכתב באישור ופני הרשות המשפטים. צוואות בעדים היא צוואה אשר נכתבת בפני מינימום שני עדים. העדים חותמים יחד על הצוואה יחד עם המצווה, רק לאחר שהמצווה מאשר שזה הוא רצונו וזאת היא הצוואה שלו.

 

צוואה בפני רשות היא צוואה אשר עורכים אותה בפני רשות כמו שופט, רשם בית משפט, דיין בבית דין או בפני נוטריון. כתיבת צוואה עלולה להוות הרבה מכשולים מבחינת בית משפט ומבחינה חוקית. בכל מקרה שתרצו לכתוב צוואה, מומלץ תמיד להיוועץ בעורך דין. עורך דין יוני לוי הוא מומחה בענייני צוואות, כך תוכלו להרגיש רגועים בכל התהליך.

 

צוואה בכתב יד

הצוואה כולה נכתבת בכתב ידו של המצווה. על המצווה ועל הצוואה להיות כתוב במדויק את תאריך הכתיבה שבו נערכה ומחייבת את חתימתו של המצווה אך ורק בכתב ידו.

  • שימו לב – קחו בחשבון שבדרך זו, בית המשפט עלול לבחון את הצוואה מאוד, בעיקר את אופן בו היא נערכה ועד כמה היא חוקית.

 

צוואה בעל פה

הצוואה שבעל פה נכתבת גם היא על ידי המצווה. אך הצוואה הזו נכתבת רק כאשר המצווה עליה סבור או עלול להיפטר תוך שעות ספורות. את הצוואה חייבים לעשות בנוכחות של מינימום שני עדים, את הצוואה מעלים באופן מדויק כפי שנאמר מפי המצווה בכתב. על העדים להפקיד את הצוואה בהקדם האפשרי עם סיום עריכתה. את הצוואה מפקידים בבית משפט או אצל הרשם לענייני ירושה.

  • שימו לב – צוואה זו מוגבלת בזמן. במקרה שעובר חודש והסיבות אינן מצדיקות את עשיית הצוואה והמצווה עדיין בחיים, צוואה זו מאבדת באופן אוטומטי את תוקפה.

 

צוואה הדדית

בשנת 2005 נכנסה לחוק הירושה צוואות הדדיות. כלומר אלו צוואות ששני בני הזוג עורכים בכדי להוריש את הונם כאשר ילכו לעולמם. את הצוואה הם יוכלו להוריש זה לזו או לצדדים שלישיים. צוואה זו מתבססת על הוראות של בן זוג אחד לשנייה. צוואה הדדית היא צוואה משותפת לבני הזוג והיא מסתמכת על החלטה הדדית.

  • שימו לב – במידה וצוואה זו נערכה לאחר שנת 2005, לא תהיה שום אפשרות לשנות דבר בצוואה ללא הודעה בכתב לבן הזוג השני על השינוי שנערך.

 

לסיכום

עריכת צוואה יכולה להתבצע בשלושה דרכים עיקריים: צוואה שבעל פה, צוואה בכתב וצוואה הדדית. בגלל שמדובר בהרבה רכוש וההתעסקות ברכוש היא לאחר שאדם נפטר, מומלץ להיוועץ בעורך דין מומחה בתחום על מנת לקבל סיוע להכין צוואה לפי החוק.

advogadoaguilar / Pixabay

מאמרים נוספים