חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה לעשות בעת גילוי אלימות במשפחה?

תוכן עניינים

תופעת האלימות במשפחה

בשנים האחרונות, צפים באמצעי התקשורת סיפורים מזעזעים רבים, על מקרי אלימות בתוך המשפחה. במקרים רבים, המשפחות או הזוגות ייראו כנורמטיביים לחלוטין, ותמונות של בני הזוג או בני המשפחה מחובקים ואוהבים יפורסמו במדיה לעיתים אף יום או יומיים קודם גילויי האלימות.

אך בניגוד לתמונה העליזה לכאורה, נשים וילדים רבים, סובלים מבני זוג והורים מתעללים ומכים מדי יום ובצורה חמורה. את זעקותיהם וכאבם הם שומרים פעמים רבות לעצמם, כך שבמקרים רבים, האלימות מגיעה לנקודות אל-חזור, והאישה או הילד נמצאים ללא רוח חיים.

האלימות יכולה להיות אלימות פיזית, או לחלופין מילולית ונפשית, כאשר התוקף משתמש במגוון אמצעים על מנת לאמלל את קורבנותיו חסרי האונים. על מנת לזהות מצבים כאלו, עלינו להיות בעלי קשב חד, ולשים לב לסימנים הקטנים ביותר שיכולו להעיד על התנהלות אלימה כזו או אחרת במשפחה.

במידה ואכן נוכחנו כי קיימת אלימות במשפחה מסוימת, או אם אתם סובלים מאלימות מבן זוג או הורה, נציג בפניכם רשימה של פעולות וגופים אליהם יש לפנות על מנת לטפל בבעיה בצורה הטובה והיעלה ביותר.

 

אל מי לפנות?

משטרה

הגוף הראשון אליו מומלץ לפנות ללא דיחוי הוא המשטרה. התקשרו למשטרה, דווחו במפורט על אירוע האלימות, ועשו זאת אף אם אתם רק חושדים בקיומה של אלימות, שכן בידי המשטרה קיימים הכלים והאמצעים לטפל ולחקור אירועים מעין אלו. בידיה של המשטרה אף היכולת לשלוח נפגעי אלימות למקלטים הפזורים ברחבי הארץ ולהגיש ואף לעצור את התוקף עד מיצוי ההליכים המשפטיים נגדו במידה והוא מהווה סיכון ממשי לקורבנותיו.

 

קו החירום

ניתן לפנות אף לקו החירום שמפעיל המשרד לשירותים חברתיים. מספרו של הקו הוא 118. הקו פועל במתכונת של קו חירום, דהיינו 24 שעות ביממה, וניתן לקבל בו מענה במגוון שפות.

 

בית משפט

במקביל לפנייה למשטרה, יש להגיש פנייה לבית המשפט, על ידי נפגע האלימות או בא כוחו, על מנת להוציא צו מניעה או צו הרחקה לתוקף. במידה והתוקף יעבור על הצו, הוא יוכל להישלח למעצר ואף עשוי להיות מוגש נגדו כתב אישום. במידה והוגשה תלונה למשטרה, פרקליטי המשטרה יעשו את העבודה המשפטית במקביל לטיפול בתלונה.

 

לאחר הפנייה

המשרה או המשרד לשירותים חברתיים, יפנו את הנפגע או הנפגעת למקום בטוח לשם הגנה מהתוקף, ויסייעו לו בצורה מידית בכל המישורים, הן בפן הכלכלי והן בפן הנפשי. בפן הכלכלי, המשרד לשירותים חברתיים יגיש סיוע כספי לצורך בניית תשתית חיים עצמאית, ללא הסתמכות על התוקף.

בפן הנפשי, המשרד מעמיד לרשות קורבנות האלימות עובדים סוציאליים מיומנים שיסייעו להם בשיקום ובבנייתו של חוסן נפשי, ברגישות וביעילות.

לסיכום, דווחו על כל גילוי אלימות לו אתם עדים, והצילו חיים.

מאמרים נוספים

גישור אלימות במשפחה

מקרים רבים של אלימות במשפחה נגמרים בפירוק של אותו גרעין משפחתי וגירושין. הליך הגירושין הינו הליך קשה בכל סיטואציה ואחת כמה וכמה כשמדובר על מקרים

קרא עוד »
פתרונות לאלימות במשפחה

אחד הנושאים הכאובים שלא יורדים מסדר היום הציבורי הוא אלימות במשפחה. חדשות לבקרים אנחנו נחשפים לידיעות מצמררות על מקרי אלימות חמורים במשפחה, הכוללות אלימות פיזית,

קרא עוד »