חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מי זכאי לקבל את הירושה במידה ואין צוואה

תוכן עניינים

כול אדם אשר צובר רכוש והון רב או מגיע לגיל מבוגר כדאי מאוד שתהיה לו צוואה שהוא ניסח ועברה אישור וטיפול של עורך דין דיני ירושה. אך לא תמיד כך דבר, אנשים הרי לא יכולים לתכנן את מותם מראש ועל כן, ישנם הליכים וחוקים ברורים מה לעשות בדבר עיזבונם של אנשים אשר הולכים לעולמם ולא מותירים אחריהם צוואה אשר מנחה מה לעשות עם ירושתם.

 

חוק הירושה

נושא חלוקת העיזבון של מנוח אשר לא הותיר אחריו צוואה מעוגן בחוק הירושה אשר קובע את סדר הירושה וחלוקתה בין היורשים החוקיים. בגלל שהאדם אשר רכושו והונו מחולק כבר לא בין החיים, ובגלל שמדובר בחוק המעוגן בחוקי מדינת ישראל כמעט ולא ניתן לערער בדבר החלטת החוק והוא עונה על ירושות וצוואות שאלות ותשובות שעשויות להתעורר בנושא.

 

בן או בת הזוג החוקיים של המנוח

האדם הראשון אשר מעוגן בירושה על פי החוק הוא בן או בת הזוג של המנוח. על פי החוק, הם זכאים לקבל את הרכוש שהיה משותף כלומר את כול המטלטלין שהיה בבית והרכוש המשותף כדוגמת כלי רכב שהיה בבעלות המנוח. מעבר לכך, באם יש למנוח ילדים שאר העיזבון כדוגמת הונו של המנוח מחולק בצורה שוויונית בין בן הזוג לבין כול ילדיהם. באם לא הותיר אחריו המנוח ילדים, העיזבון עדיין יחולק בין קרוב משפחה אחר של המנוח לבין בן או בת הזוג.

 

ילדיו של המנוח

אדם אשר הולך לעולמו ומותיר אחריו ילדים סביר שירצה להוריש להם את עיזבונו ולכן כך גם נוהגת המדינה. כאמור, חלק גדול מהעיזבון מחולק בצורה שוויונית בין הילדים לבין בן או בת הזוג של המנוח.

 

הוריו של המנוח

לאחר בן או בת הזוג וילדיו של המנוח מגיעים בסדר הירושה הוריו של המנוח אשר נחשבים יורשים חוקיים ומתחלקים בירושה. באם אין למנוח ילדים העיזבון מחולק בין ההורים לבין בן או בת הזוג. רישום ההורים כיורשים חוקיים של המנוח אינו תלוי בקשר בין ההורים, כדוגמת היו גרושים בעת מותו או ביחד אך לא נשואים, מעצם היותם הוריו בקשר דם של המנוח הם מקבלים את ההכרה כיורשים.

 

אחים ואחיות של המנוח

בסוף רשימת היורשים מגיעים אחיו ואחיותיו של המנוח אשר יקבלו חלק מעיזבונו באם לא היו למנוח בן או בת זוג וגם לא היו ילדים יתחלק כול עיזבונו בין אחיו ואחיותיו לבין הוריו. החלוקה תהיה לאחים גם אם הוריהם של המנוח ואחיו ואחיותיו לא בחיים ואז החלוקה תהיה עם בן או בת הזוג לבין האחים בצורה לא שוויונית שכן האחים והאחיות יתחלקו בשליש אל מול בן או בת הזוג שיקבלו שני שליש.

רָצוֹן

מאמרים נוספים

שירותים חוקיים
עורך דין צוואות וירושות
יחסי לקוח-עורך דין: טיפים לבחירת עורך דין שיכול לסייע במתן שירותים משפטיים איכותיים

בנקודות מסוימות בחיינו, כולנו עשויים להזדקק לייעוץ או ייצוג משפטי מקצועי. בין אם מדובר בהתדיינות משפטית, ליווי עסקי, עריכת חוזים, ייעוץ בנושאי משפחה וירושה או

קרא עוד »