חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אלימות במשפחה בין בני זוג

תוכן עניינים

הכינו את עצמכם לנתון המפחיד והמחריד הבא: "בממוצע, בכל שבועיים נרצחת אישה במדינת ישראל". מילים אלו נכתבות ימים ספורים אחרי הרצח של דיאנה רז ואם נאמין לסטטיסטיקה בעוד שבוע וקצת אנחנו צפויים לשחזר את הכותרת המזעזעת בעיתון "עוד אישה, הפכה לקורבן של אלימות במשפחה". 

 

אבל גם גברים חווים אלימות במשפחה

הפסקה הראשונה, מדברת בכוונה על אלימות כלפי גברים מצד בת זוגתם, הסיבה לכך הינה העובדה שרבים מרגישים שאלימות כלפי גברים אינה קיימת ואם היא קיימת היא אינה משתווה לאלימות כלפי נשים. אז סטטיסטית זה נכון, אך אישית, כל גבר שנפגע מבת זוגתו סובל בדיוק כמו כל אישה שנפגעה מבן זוגה. לכן חשוב מאוד לזכור שאלימות מגיעה משני המגדרים ובהרבה צורות.

 

אלימות כלפי נשים

אז נכון, בשנת 2021, אלימות במשפחה בכלל ובין בני זוג בפרט עדין מתקשרת לרובנו בתור אלימות כלפי נשים. הסיבה לכך מגיעה בדרך כלל בגלל הבדלי המעמדות ובגלל חינוך לקוי שלצערנו עדין קיים בחברה שלנו. בדרך כלל האישה מרוויחה פחות ונדרש ממנה יותר מבחינת משק הבית עצמו.

חלק מההבדלים בין בני הזוג מגיעים מהתרבות וההיסטוריה של האנושות וחלק הם אמיתיים ומגיעים מתוקף המבנה הביולוגי של כל אחד מהמינים.

 

סוגי אלימות

כל אחד מסוגי האלימות שיתוארו כאן יכולים להיות מופנים כלפי גברים וגם כלפי נשים והם יכולים להופיע במשפחות חד מיניות, הטרוסקסואליות, דתיות, חילוניות, מהמגזר היהודי ומהמגזר הערבי ובכל העדות.

 

אלימות פיזית

זוהו סוג האלימות המוכר לנו ביותר. מדובר בכל פגיעה בגופו, רכושו או חיו של פרט. אך למרות שמדובר בסוג האלימות הבולט ביותר (מבחינה חיצונית), לא בהכרח מדובר בצורת האלימות הנפוצה ביותר.

 

אלימות כלכלית

מדובר על הגדרה שלפני 150 שנה כנראה היו צוחקים עלינו בפנים. אלימות כלכלית הינה מניעה מאחד מבני הזוג גישה ישירה להכנסות הכלליות של התא המשפחתי. בתוך כך זה כולל גם דרישה לדיווח תמידי על הוצאות, הקצאת סכומי כסף מוגדרים והגדרת המוצרים או שירותים אותם ניתן לרכוש.

 

אלימות מינית

כל מגע מיני, כן, כן, גם בין בני זוג חייב להיות בהסכמה. וזה כולל כל מגע מיני, לכן אם אחד מבני הזוג אמר לא, זה לא. לעיתים, אלימות מינית בין בני זוג מתלווה באלימות נפשית ופסיכולוגית בה הקורבן עובר שטיפת מוח לכך שהוא מחויב לספק את רצונו של הפוגע, או מקרים בהם הפוגע גורם לנפגע לרגשות אשם.

 

אלימות מילולית

אלימות מילולית מתחלקת לשני חלקים, הראשון הינו קללות, גידופים וכל פגיעה מילולית אחרת כלפי אחד מבני הזוג. הסוג השני הינו איומים שנחשבים לעבירה פלילית ועשויים להעיד על העתיד לבוא.

אלימות חברתית

מדובר בדרך כלל על בידוד חברתי, הרחקה מהמשפחה והחברים, בין אם מדובר בהרחקה פיזית (מעבר דירה) או הרחקה מנטלית (איסור להיפגש).

חלק מסוגי האלימות הללו נחשבים לעבירה פלילית וניתן ואף צריך לפנות אל גורמי החוק לקבלת עזרה למיגור המעשים. אך חלק מסוגי האלימות אינם נחשבים למעשה פלילי, הם אומנם נחשבים לעילה לגירושין או להוצאת צווי מניעה.

אך יותר חשוב מכך, הינה העובדה שכל סימן אלים אפילו הקטן ביותר (כן, גם זה שבן או בת הזוג ריסק כוס באמצע ריב), עשויים להעיד על המעשי אלימות קשים יותר שיכולים להסתיים גם בניסיון לרצח.

 

מאמרים נוספים

סוגי אלימות במשפחה
הטרדה מינית במשפחה

הטרדה מינית היא תופעה רווחת מאוד בשנים האחרונות. מערכת המשפט הישראלית מנסה מאוד למגר את התופעה ולכן, בשנת 1981 חוקק החוק למניעת הטרדה מינית. בחוק

קרא עוד »
סוגי אלימות במשפחה
אלימות במשפחה בצל הקורונה

השפעותיה של תקופת הקורונה בשנה האחרונה, העולם עבר תקופה מורכבת, מלאה בהתמודדויות וקשיים. בתקופת הקורונה. ברחבי העולם, הסתגרו בבתיהן משפחות רבות, מחשש להידבקות בווירוס הנורא

קרא עוד »
אלימות במשפחה נגד קשישים

מצוקתם השקטה של הקשישים ‎ כולנו מלאי הערכה כלפי הדור הקשיש. אותם סבא או סבתא מלאים בניסיון חיים, סיפורים מהעבר שמהווים מעין מזכרת חיה מהדורות

קרא עוד »
אלימות במשפחה נגד הורים

אלימות כנגד הורים, על – ידי הילדים, הינה תופעה נדירה בחברה הישראלית, אך תופעה קיימת שכדאי להכיר. מתי התנהגות הילד הופכת להיות אלימה ובעייתית? מה

קרא עוד »
אלימות במשפחה כלפי נשים

לצערנו הרב, בשנים האחרונות אנו עדים לגל הולך ומתגבר של מקרי רצח בתוך המשפחה ובהם בני הזוג רוצחים את בנות הזוג שלהם שהן לעיתם גם אם

קרא עוד »
אלימות במשפחה נגד גברים

כולם מדברים על אלימות במשפחה. בכל פעם שמתרחשת אלימות במשפחה, הדבר מופיע בעיתונים ובאתרי החדשות ולעיתים אף בתחילת מהדורת החדשות. אך תמיד אנחנו שומעים על

קרא עוד »
אלימות במשפחה בין אחים

אין משפחה, בעלת יותר מילד אחד, אשר הילדים בה לא רבים מידי פעם. מתי הריבים של הילדים הופכת להיות מוגזמת מידי. מתי הריב הופך לאלימות

קרא עוד »
האם איומים נחשבים כאלימות במשפחה

בשנים האחרונות, המדיות החבריות והנגישות לחיי הפרט, פתחה בפיננו את ההיסטוריה המשפחתית של קורבנות אלימות רבות (ורבים). אחד האלמנטים שחוזרים על עצמם בין הסיפורים האישיים

קרא עוד »