חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אלימות במשפחה דרכי פתרון

תוכן עניינים

אלימות במשפחה היא סוג של אלימות שנהפך להיות חלק מרכזי ומשמעותי מהשיח הציבורי והתקשרותי על אלימות, במקביל – רבים מבינים כמה התופעה הזו, שיש למגר, רווחת ונמצאת בבתים שלהם ומשפיעה על חינוך הילדים ועל כל אורח החיים.

גם כאשר מבינים שנמצאים במערכת יחסים אלימה, יכולים להיות כל מיני דרכי פתרון יצירתיות ורבות שצריכות להתחשב במאפיינים הייחודים של הסיטואציה, למשל העובדה שלרוב המכה עדיין חלק מקורת הגג המשפחתית המשותפת.

המשמעות של המצב הזה הוא שהפתרונות צריכים להיות רגישים מאוד לנסיבות, על מנת למנוע החמרה במצב האלים וכמובן שלא לפגוע אף יותר במצבם הפסיכולוגי של כל הסביבה המוכה. לכן, חשוב לפעול מצד אחד בנחישות ומן הצד השני ברגישות רבה לסיטואציה.

 

זיהוי מקדים

אחד הדברים החשובים ביותר שיש לעשות במידה וישנו חשש שמדובר במערכת יחסים אלימה הוא להבין האם הסימנים המקדימים הקלאסיים לאלימות מתרחשים בה (שכן אם למשל מדובר על תחילת מערכת היחסים יכול להיות שאלו רק סימן לעתיד לבוא).

במערכת יחסים אלימה ישנם רגשות קנאה ורצון שליטה עז בחייו של בן או בת הזוג, אלו יכולים להתבטא בהאשמות במעשים כאלו ואחרים, בהשפלות, באלימות מילולית או בניסיונות כלכליים לשלוט בחייו ובהתנהלות היום יומית השוטפת של בן או בת הזוג.

במידה ומזהים את הסימנים הללו – הפתרון הטוב ביותר הוא לנסות ולסיים את מערכת היחסים, אם ישנה אפשרות לתעד את האלימות – זה יכול להיות לעזר משפטי לשלב מאוחר יותר. עם זאת, מערכות יחסים אלימות נוטות להותיר את בני הזוג במצבי קצה נפשיים, ולכן לפני שנוקטים צעד דרסטי כזה כדאי להתייעץ באנשי מקצוע שונים, שיסייעו בהתאמה מיטבית של העזיבה לעובדות המקרה.

 

גורמים חיצוניים

ישנם מספר גופים ציבוריים שמתמחים בסיטואציות מן הסוג הזה. הודעה מוקדמת ופנייה לגופים הללו יכולה לסייע מאוד להתמודד עם מערכת היחסים האלימה – החל ממציאת אפשרות דיור חלופית, פנייה לערכאות משפטיות או הוצאה מהבית.

הגוף המשמעותי ביותר במצבים מן הסוג הזה הוא השירות הסוציאלי העירוני – אגף הרווחה העירוני והעובדות הסוציאליות מורגלות והתמקצעו בטיפול בבני זוג מוכים ובבני משפחותיהם, לכן זהו טיפול שיכול להיות יעיל ומהיר.

 

הליכים משפטיים

עם זאת, במידה ומדובר באלימות מוקצנת (ולא רק סימנים מקדימים) סביר שכבר בשלב זה צריך לערב את שירותי המשטרה על מנת שייבצעו הוצאה והרחקה מן הבית באופן רשמי שדורש הפעלה של כוח. הליכים מן הסוג הזה יכולים להיות מלווים בנקיטת צעדים משפטיים, למשל צו הוצאה מהבית, שעורך דין אלימות במשפחה מומחה בהוצאתו.

הוצאה של צווים משפטיים והיעזרות במערכת המשפטית נעשית מכוח החוק למניעת אלימות במשפחה שמעמיד כלים משפטיים יעילים להתמודדות עם המצבים הללו. מלבד צו הוצאה מהבית יכולים להינתן סעדים נוספים לטובת הקורבנות, למשל הילדים (במידה וישנם), שלפי החוק עוברים התעללות.

מאמרים נוספים

מה לעשות בעת גילוי אלימות במשפחה?

תופעת האלימות במשפחה בשנים האחרונות, צפים באמצעי התקשורת סיפורים מזעזעים רבים, על מקרי אלימות בתוך המשפחה. במקרים רבים, המשפחות או הזוגות ייראו כנורמטיביים לחלוטין, ותמונות

קרא עוד »

גישור אלימות במשפחה

מקרים רבים של אלימות במשפחה נגמרים בפירוק של אותו גרעין משפחתי וגירושין. הליך הגירושין הינו הליך קשה בכל סיטואציה ואחת כמה וכמה כשמדובר על מקרים

קרא עוד »

פתרונות לאלימות במשפחה

אחד הנושאים הכאובים שלא יורדים מסדר היום הציבורי הוא אלימות במשפחה. חדשות לבקרים אנחנו נחשפים לידיעות מצמררות על מקרי אלימות חמורים במשפחה, הכוללות אלימות פיזית,

קרא עוד »