חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אלימות במשפחה ילדים

תוכן עניינים

אחד הדברים הרגישים ביותר במערכת יחסים שבה ישנה אלימות במשפחה הוא היחס אל הילדים. בן הזוג המכה עלול (ואף לרוב) מוציא את זעמו גם על הילדים – מה שעלול לייצר טראומות פסיכולוגיות קשות לילדים, מה שכמובן, פוגע ומדרדר יותר אצל מצבו של בן הזוג המוכה.

לעיתים, בן הזוג המוכה, מאשים את עצמו על כך שאפשר לילדיו להגיע למצב שבו מתעללים ומכים אותם, מה שמקשה אף יותר על ההתמודדות של בן הזוג המוכה, אך במקביל יכול להיות הזרז שמעודד אותו לנקוט בהליכים על מנת להתמודד ולסיים את מערכת היחסים האלימה.

לסוגייה של אלימות במשפחה שמופנית כלפי ילדים ישנם שני היבטים משמעותיים – היבטים פסיכולוגיים שקשורים להתמודדות של הילדים בעתיד עם הטראומה והיבטים משפטיים שקשורים לפתרונות המשפטיים שיכולים להיות לבעיה – החל מהגנה, סעדים כספיים ועד הליכים משפטיים פליליים נגד המכה.

 

החוק למניעת אלימות במשפחה

אחד המקורות המשפטיים החשובים ביותר לעניין זה הוא החוק למניעת אלימות במשפחה. במסגרת החוק הזה, ניסה המחוקק למגר את התופעה המקוממת של אלימות בתוך המשפחה. במסגרת החוק, ישנם פתרונות משפטיים וכלים שניתנים לבית המשפט כדי להתמודד עם התופעה.

 

הכלים שבית המשפט יכול להציע

החוק מעמיד לידי בית המשפט מספר כלים משמעותיים מאוד לטפל בבעיית האלימות במשפחה ולהגן על הקורבנות מפני המכה. בכוחו של בית המשפט, לפי סעיף 2 לחוק להוציא צווי כניסה והוצאה מהבית של בן הזוג, להוציא צווי הרחקה מפני הקורבנות ולמנוע את כניסתו של בן הזוג המכה לנכס המשמש למגורים – גם אם יש לו זכות בעלות על הנכס.

לבית המשפט ישנה הזכות גם לדרוש את קיומו של תהליך טיפולי ושיקומי של שני הצדדים. אחד מההסדרים שבית המשפט יכול ליצור הוא כזה שבמקביל לתוכנית השיקומית של המכה (שתהיה מחויבת לפי דין) יוכל להגיע, בטווח הארוך להסדר ראייה מסוים עם הילדים.

כמו כן, בית המשפט יכול למנוע החזקת כלי נשק (מחשש לתקיפה, זה רלוונטי למי שיש לו רישיון לשאת נשק, למשל, מקרים רבים של רצח בנות זוג נעשה על ידי בעלי רישיון נשק שהחזיקו נשק בבית) על ידי תפיסה חוקית של כלי הנשק שברשותו של המכה.

 

הפנייה להליכים משפטיים

הפנייה להליכים משפטיים איננה מובנת מאליה. היא דורשת הבנה של בן או בת הזוג המוכה שהם נמצאים במערכת יחסים אלימה – כזו שצריך לצאת ממנה ולהוציא את הילדים ממנה, ההתמודדות הזו נעשית פעמים רבות כאשר בן הזוג המכה עדיין נמצא עם המשפחה, מה שמקשה מאוד על התהליכים האלו.

לכן, חשוב להיות מלווים בעורך דין אלימות במשפחה, שמתמחה בתחומים הללו ומבין את הרגישות הרבה שיש במצבים אלו. ההיעזרות במערכת המשפט יכולה לתרום מאוד לקורבנות ולסייע להם לפתוח בחיים חדשים.

מאמרים נוספים

פגיעה מינית בילדים ובקטינים

פגיעה מינית הינה טראומה משמעותית עבור האדם הנפגע. כשמדובר בילד הפגיעה הנפשית עשויה להיות במקרים רבים משמעותית הרבה יותר. לכן גם הטיפול והענישה כנגד פגיעות

קרא עוד »