חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תלונה למשטרה בעקבות אלימות במשפחה

תוכן עניינים

אחד הפתרונות החשובים והמשמעותיים שעומדים בפני מי שנמצא במערכת יחסים אלימה, שיכולים לסייע בתהליך היציאה ממנה הוא הגשת תלונה למשטרה בעקבות האלימות במשפחה. מדובר בצעד גדול שיש לו משמעות רבה מאוד על חייו של המוכה.

פעמים רבות, ישנו חשש משמעותי מאוד בפני המשטרה – החל מחוסר אמונה של השוטרים, הצורך לספר את סיפור האלימות (דבר קשה, ולעיתים הגשת התלונה יכולה להיות הפעם הראשונה שאומרים את הדברים באופן גלוי וברור) והחשש מבן הזוג המכה ומתגובתו כאשר יגלה על כך שהוגשה התלונה, מה שעלול לגרום למי שבן הזוג שהגיש את התלונה אף לחזור בו מהפחד.

 

היתרונות שבהגשת התלונה למשטרה

למרות כל הפחדים הרבים שמלווים את תהליך הגשת התלונה למשטרה – יש להגשת התלונה יתרונות גדולים מאוד בעבור בן הזוג המוכה והאפשרות שלו לפתוח בדף חדש לאחר מערכת היחסים הטראומתית שהיה בה.

ראשית, פנייה למשטרה יכולה להתניע את כל התהליך המשפטי שיינקט נגד בן הזוג המכה – הוצאתו מהבית, ובמקביל, היעזרות בשירותי הרווחה על מנת לקבל את הכלים השונים הדרושים כדי לפתוח בדף חדש, במקביל לכלים שיקומיים וטיפוליים שדרושים.

כדי לנקוט בהליכים פליליים נגד בן הזוג המכה, הגשת התלונה היא הכרחית בתור השלב הראשון. התלונה מתחילה את תהליך החקירה ואיסוף הראיות, שבמידה ויהיו מספיקות, יובילו להגשת כתב אישום שיכול להעניש את בן הזוג על מעשיו.

לכן, על מנת לוודא שיהיה מספיק חומר ראייתי שיספיק להגשת כתב האישום, כדאי לפני הגשת התלונה לתעד אירוע אלים אחד (אם מדובר באלימות מילולית – לצלם, אם מדובר באלימות פיזית, מלבד הצילום גם לתעד את הפגיעות הפיזיות עצמן). התיעוד יכול להיות כלי חשוב שיסייע מאוד לרשויות השונות.

לרוב, בשלב מוקדם יחסית, התלונה במשטרה יכולה להוליד צו ראשוני להוצאה מהבית של בן הזוג המכה. הפנייה המהירה לערכאות המשפטיות, שהיעזרות במשטרה יכולה להביא, יוצרת, לפחות בהתחלה – שקט מסוים שיכול לעזור להתמודד עם המצב.

 

פנייה לעורך דין

כדי להבין האם הגשת תלונה למשטרה, במסכת העובדתית הקיימת, יכולה להוביל לפתרונות המשפטיים הדרושים (הוצאה מהבית, הרשעה פלילית לעיתים ותהליכי שיקום), כדאי לפנות לעורך דין אלימות במשפחה שמכיר ובקיא בתקדימים השונים ובמצבים הללו.

למשל, האם במסגרת הנתונים הראייתיים שישנם, האם ניתן לשכנע בית משפט להביא את המבוקש לקורבן? ככל שלא – יכול להיות שעדיף להמתין עם הגשת התלונה ולפעול במישורים מקבילים אחרים, שיכולים להניב תוצאות טובות יותר בעבור הקורבן.

 

התכוננות מראש

דברים מן הסוג הזה יכולים להתרחש מהר יותר מן המצופה – לאחר הגשת התלונה, הדבר מתגלה, יכול לייצר אינטראקציה לא נעימה ואף מסוכנת עם המכה וכולי. לכן, חשוב להתכונן לכך מראש – להכין תיק, למצוא מקום ללון בו, להבטיח שהתיעוד נמצא במקום בטוח ולהיות מלווים בסביבה שמודעת לנסיבות.

מאמרים נוספים

דיווח על אלימות במשפחה

בשנה האחרונה נושא האלימות במשפחה עלה לכותרות במובן השלילי ביותר שניתן. מילים אלו נכתבות שעות ספורות בלבד אחרי שאישה נוספת נרצחה על ידי בעלה, בביתם

קרא עוד »

תלונות שווא על אלימות במשפחה

אלימות במשפחה היא תופעה חמורה מאוד שהמערכת המשפטית בישראל והרשויות הציבוריות מתייחסות אליה בחומרה ולכן הגשת תלונה על אלימות במשפחה גוררת רשימת סנקציות ארוכה על

קרא עוד »