חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהם דיני משפחה ואלימות?

תוכן עניינים

דיני המשפחה בישראל הם תעלומה עבור אזרחים רבים. רובנו נדע להגיד כי חלקים מדיני המשפחה מסורים לדין תורה ושאר הדינים כפופים לדין האזרחי, נדע שהם כוללים דיני גירושין ונישואין וכן ירושות וצוואות, אך לא הרבה מעבר. להלן נכיר יותר לעומק את דיני המשפחה ואת השפעת האלימות על הדין.

 

עורך דין מתאים

חשוב להדגיש כי כתבה זו לא תמצא את כל הפרטים אודות דיני המשפחה וכמובן לא מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי. במידה ואתם זקוקים לשירותים משפטיים בנושא דיני משפחה, פנו לעו"ד המתעסק בדינים אלו לניהול ההליך שלכם. לרוב, עו"ד לענייני משפחה מתעסק בכל ענפי הדין – בירושות, בגירושין, במשמורת, חלוקת רכוש, צוואות ועוד. עם זאת, רצוי לוודא שעורך הדין מומחה בנושא המסוים הרלוונטי לכם. כך, אם ברצונכם, למשל, לנהל מאבק ירושה, פנו אל עו"ד לענייני משפחה שהוא עו"ד ירושות דהיינו עורך דין לענייני משפחה המתמחה בדיני ירושות. פנייה זו תבטיח תועלת מקסימלית מניהול ההליך שלכם.

 

דיני גירושין

סעיפים 1 ו-2 לחוק שיפוט בתי דין רבניים קובעים שני כללים משפטיים חשובים במיוחד, המעצבים נדבכים רבים במציאות הישראלית. הוראות חוק אלו מורות כי נישואין וגירושין בישראל, בין יהודים, ייערכו בבית דין רבני ולפי דין תורה. עם זאת, לא כל ענייני נישואין וגירושין נידונים בבית הדין ולפי דין תורה.

הלכת בבלי, למשל, קובעת שבית הדין כפוף לדין האזרחי בבואו לדון בענייני רכוש הצדדים. הלכת שרגאי קובעת שענייני משמורת ילדים לא יובאו בפני בית הדין הרבני אלא בפני בית משפט למשפחה בלבד. הלכת דוד מחייבת את בית הדין לשקול שיקולי טובת הילד בלבד בכל ההכרעות הקשורות בעניינו ולא שיקולים דתיים וכן הלאה.

אם כן, מעשה הקידושים והגירושין עצמם, דהיינו טקס החתונה וטקס הגירושין, כפופים לדין הדתי אך שאר הדינים הקשורים מוסדרים בחוק האזרחי. ישנם עניינים שסמכותם מסורה לבית הדין בלבד בעוד שאחרים מסורים לבית המשפט לבדו. נושאים אחרים נמצאים גם בסמכות בית הדין וגם בסמכות בית המשפט. במצבים אלו, המותב המוסמך יהיה זה אליו הוגש תיק הגירושין, מה שמוביל למרוץ סמכויות בין הצדדים.

 

דיני גירושין ואלימות

פסיקת בית הדין או בית המשפט בענייני גירושין מתחלקת לשלושה ראשים עיקריים. ראשית, בית הדין יפסוק האם מצווה על הבעל לתת גט לאשתו, האם חובה עליו לגרש ולחלופין האם כופים עליו לתת גט. הפסיקה תלויה בנסיבות המקרה והיא משליכה על הצעדים שינקטו כנגד הבעל במידה ולא ייתן את הגט, או כנגד האישה אם זו תסרב לקבל את הגט מידי בעלה.

כאשר אחד מבני הזוג נהג באלימות כלפי רעהו, הסיכוי שבית הדין יפסוק כפיית גט עולה במידה משמעותית. כך, אלימות משתלבת בדיני המשפחה לעניין זה.

שנית, תיפסק חלוקת הרכוש בין בני הזוג. גם כאן, אלימות תשנה את אופי החלוקה בין בני הזוג. ייתכן שהיא תשלול מבן הזוג האלים שיתוף בנכסי בן הזוג השני או תוביל להשארת בן הזוג המוכה בדירת המגורים.

שלישית, בית המשפט יכריע בענייני משמורת על הילדים. בן זוג אלים לא יזכה, כמובן, במשמורת. כמו כן, אלימותו עלולה לשלול כל אינטראקציה בינו לבין ילדיו או להגבילה לפגישות מוגדרות עם העובדת הסוציאלית.

 

לסיכום

דיני המשפחה בישראל סבוכים, אך ניתן להבין בפשטות יחסית את העקרונות הכלליים שלהם. לאלימות השפעה דרמטית על הפסיקה לפי הדין, תוך הבנת חומרת האירוע. פנו לעו"ד מומחה בתחום, שידאג למימוש זכויותיכם.

אַלִימוּת

מאמרים נוספים