חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כל מה שצריך לדעת על מכירת דירת עיזבון

תוכן עניינים

עיזבון הוא כינוי לכל חלקי הירושה שמועברים מהנפטר אל יורשיו. גם אם יש דירה או נכסי דלא ניידי אחרים או נוספים בעיזבון, הפעולה הראשונה הנדרשת היא הגשת בקשה לצו קיום צוואה או צו ירושה. אם אין ליורשים חילוקי דעות באשר לחלוקה על פי החוק או על פי הצוואה, ההליך עשוי להיות פשוט באופן יחסי, אבל מה עושים אם אין הסכמות בנוגע למכירת הדירה שבעיזבון?

 

מה זה עיזבון?

עיזבון הוא שם כללי לכלל הירושה שמוריש אדם שהלך לעולמו. עזבונו של המנוח מחולק בין היורשים שלו לפי חוק הירושה או לפי מה שכתב המוריש בצוואה חוקית. ההגדרה הזאת אינה ברורה לחלוטין ולכן נקבע בחוק כיצד מחשבים את העיזבון ומה דינם של כספי ביטוח, פנסיה וקופת גמל או של חובות קיימים של המוריש.

לעתים, חלוקה על פי חוק הירושה או על פי הצוואה דורשת שותפות מכורח של שניים או יותר מהיורשים שירשו נכס משותף בעיזבון. מערכת היחסים בין היורשים היא גורם חשוב מאוד בשלב זה ותהליך שבו היורשים משתפים פעולה זה עם זה יהיה פשוט בהרבה מהליך בו נדרשת עזרתם של עורכי דין ודיונים בבית המשפט.

 

הורשת נכסי דלא ניידי

לעתים, חלק מעיזבונו של המוריש כולל נכסי דלא ניידי, כלומר נכסי מקרקעין כמו בית, שטח או דירה. במקרה שאין צוואה מפורטת והיורשים מעוניינים לברר האם ישנה דירה בעיזבונו של המוריש, הם נדרשים לפנות לבית הדין לענייני משפחה ולקבל הוראה שיפוטית לקבלת מידע מאגף מיסוי מקרקעין ברשות המיסים או מרשם המקרקעין.

אם נכס המקרקעין הורש בשלמותו לאחד היורשים, הוא רשאי להעביר את הדירה בטאבו, עדיף בסיוע של עורך דין מומחה לצוואות ולירושות. עורך דין כזה ידע לכוון את הלקוח גם בכל הקשור אל  תכנון מס בירושה בכדי למצוא את הדרך המתאימה ביותר להעביר או למכור את הנכסים מבלי להסתבך עם תשלומי מס.

 

חלוקת עיזבון

במקרים רבים, לנכס נדל"ן אחד יש מספר יורשים. במקרה פשוט, היורשים מנהלים את העיזבון ומחליטים מי יקבל מה מתוכו או כיצד יש לחלק את העיזבון, למשל במכירת הנכס וחלוקה של התשלום בין היורשים. אם החלוקה על פי חוק הירושה או על פי הצוואה מביאה למצב כזה, ניתן גם לבחור בביצוע חלוקת עיזבון של היורשים ולהחליט לחלק את העיזבון באופן שונה ממה שנקבע בחוק או נכתב בצוואה. בחלוקת עיזבון יכולים היורשים להחליט שלא לחלק נכסי מקרקעין בין יורשים.

 

מסוכסכים

כאשר מתגלעת מחלוקת בין היורשים או מתפתח סכסוך של ממש, נדרשים היורשים לפנות לעורך דין מומחה כדי שיוכל לבדוק את האופציות העומדות בפניהם. למשל מכירה של הנכס לאחד היורשים, הסתלקות מהירושה, פירוק שיתוף בין היורשים או העברה של הנכס ללא תמורה.

דירת אחוזה

מאמרים נוספים

טיפול משפחתי
כללי
החשיבות של טיפול משפחתי

המשפחה היא אבן היסוד של חיינו, מספקת מערכת תמיכה, אהבה והזנה. עם זאת, אין זה נדיר שמשפחות מתמודדות עם אתגרים וקונפליקטים שעלולים להלחיץ ​​מערכות יחסים

קרא עוד »
עובד בחו"ל
כללי
המדריך המלא לעבודה בחו"ל

עבודה בחו"ל יכולה להיות חוויה מרגשת ומשנה חיים. היא מציעה הזדמנות לטבול את עצמך בתרבות חדשה, לצבור ניסיון עבודה בינלאומי יקר ערך ולהרחיב את האופקים

קרא עוד »