חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך תבחר את הבורר המתאים?

תוכן עניינים

הליך בוררות הוא לעיתים הפתרון הנכון ביותר בעולם יישוב הסכסוכים: הוא חוסך לצדדים המעורבים זמן וכסף רב, ויכול למצוא את הפתרון הטוב ביותר בהתאם לנסיבות וללא התערבות של בתי משפט. אך עולם הבוררות מורכב ויש להבין כיצד לבחור את הבורר המתאים ביותר לניהול הסיטואציה אליה נקלעתם.

 

ראשית- מהו הליך בוררות?

הליך בוררות הוא אלטרנטיבה בעלת אופי משפטית שאינה מתנהלת בבית משפט. היא מוכרת על ידי מערכת המשפט, ורלוונטית למצב בו שני הצדדים אינם מגיעים להסכמה באופן עצמאי או דרך מגשר. במקרים מסוימים, צדדי הסכסוך יוסיפו סעיף הליכה לבוררות עוד בטרם תתעורר מחלוקת, בעת החתימה על החוזה ביניהם.

פסיקת הבורר תהיה הפתרון הטוב ביותר נכון לראות עיניו ולאחר הבנה מעמיקה של טענות הצדדים, ופסיקתו מחייב את הצדדים לקבלם, ובלבד שתהליך הבוררות תועד במלואו והבורר נימק את פסיקתו. אך את הבורר יבחרו שני הצדדים, ויש לבחור בורר בעל ניסיון המתמחה בסוגייה הרלוונטית. לפרטים נוספים אודות בחירת הבורר המתאים עבורכם, היכנסו לאתר המוסד הישראלי לבוררות.

 

בחירת בורר מבעוד מועד

כאמור, חברות, ארגונים ותאגידים רבים מוצאים את עצמם נעזרים בשירותם של מגשרים ובוררים. הבורר נכנס לתמונה כאשר שני הצדדים אינם מצליחים לפתור את המחלוקת, אך בהסכמי מייסדים רבים מופיעים סעיף המייפה את כוחו של בורר, ולרוב בורר ספציפי שכבר נבחר, במקרה שנתגלע סכסוך מורכב.

 

הבורר- בחירת שני הצדדים

כאשר נוצרת סיטואציה בה דרוש הליך בוררות, שני הצדדים מוכרחים להסכים על זהותו של בורר זה. באם הצדדים בוחרים למצוא בורר למשל דרך מתווך לעסקאות בוררות, תוצג בפניהם רשימה של הבוררים הרלוונטיים בהתאם להתמחות שלהם. הצדדים רשאים לעבור על רשימת הבוררים, ואף לדחות רשימה זו ולבקש אחת חלופית.

במידה ולא נמצא הבורר המתאים, חברת הבוררות תבחר אחד מטעמה. בחירה הדדית של הבורר מצד שני צידי הסכסוך היא תנאי סף לתחילת הליך הבוררות, שכן פסיקתו תחייב את הצדדים ולכן חייבת להיות מוסכמת על כל.

 

תכונות הבורר החשובות

באופן טריוויאלי, חשוב לבחור בורר המומחה למקרה הנקוב, כזה שבאמתחתו ניסיון של פתרון סכסוכים בסוגייה הרלוונטית. למשל, בורר המומחה לענייני בוררות עסקית, סביר שלא יהיה הבחירה הראשונה עבור מקרי גירושים קשים, ולהיפך. בנוסף, על שני הצדדים לוודא כי לבורר המועמד אין ניגוד עניינים, זאת על ידי בדיקה יסודית של היסטוריית פסיקותיו. המשמעות של זהות הבורר היא בעלת השלכות אדירות על התוצאות הסופיות של ניהול הסכסוך המדובר.

חשוב לסייג כי לאחר מספר תיקונים בחוק, ניתן לערער על פסק הבורר, אולם החלטה זו תחזיר את הצדדים לנקודת ההתחלה ותביא אותם לפתיחה בתהליך חדש, מייאש ומייגע. לכן בחירת הבורר היא קריטית לפתרון מהיר ויעיל שיוסכם על כל הצדדים.

בוררות

מאמרים נוספים

מחיקת חובות מול עוד
עריכת דין
איך מוחקים חוב באופן חוקי?

התמודדות עם חובות כרוכה בלא מעט פרוצדורות בירוקרטיות ואף בסנקציות והגבלות משפטיות, שיכולות להשפיע גם על מצבו הבריאותי של החייב. היות ובלא מעט מקרים מדובר

קרא עוד »