חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

באילו מקרים נוכל להגיש תביעה קטנה?

תוכן עניינים

תביעה קטנה היא תביעה אזרחית שהוגשה נגד נתבע על מנת לתבוע פיצוי כספי בגין סכסוך. סוג זה של תביעה אזרחית יכול לשמש ליישוב סכסוכים על מגוון עניינים, לרבות הלוואות שלא שולמו, חוזים שהופרו ורכוש שניזוק. במקרים מסוימים ניתן להגיש תביעה קטנה ללא עזרת עורך דין, אם כי ייעוץ משפטי מועיל פעמים רבות בהכנה ובהגשת תביעה.

בתי משפט לתביעות קטנות נועדו לספק דרך זולה ויעילה עבור אנשים לפתור סכסוכים הכוללים סכומי כסף קטנים יחסית. בתי משפט אלה הם אופציה פופולרית עבור אנשים המבקשים לפתור סכסוכים מבלי לשאת בעלויות ובמורכבות הקשורות לליטיגציה אזרחית מסורתית.

 

מקרים של תביעות קטנות

אז אילו מקרים יש של תביעות קטנות הגשת תביעה? באופן כללי, בתי משפט לתביעות קטנות מטפלים בתיקים הנוגעים לסכומי כסף קטנים. הסף הספציפי משתנה ממדינה למדינה, במדינת ישראל הסכום המקסימלי עומד על 34,000 שקלים, חלק מהמדינות גם מציבות מגבלות על סוגי התיקים שניתן להגיש בבית המשפט לתביעות קטנות. בנוסף, החוק קובע כי תאגיד או חברה אינה יכולה להגיש תביעות קטנות, שכן הן יכולות להיות מוגשות רק על ידי יחידים.

סוג נפוץ אחד של תיקים הנידונים לעתים קרובות בבית המשפט לתביעות קטנות הוא סכסוכים בין משכירים לשוכרים. מקרה שכיח למדי הוא מקרה בו שוכר יכול להגיש תביעה נגד בעל דירה בגין אי החזרת הפיקדון שלו, בגין ביצוע ניכויים לא מורשים משכר הדירה, או בגין אי ביצוע תיקונים נדרשים בנכס. המשכירים עשויים גם להגיש תביעות נגד שוכרים בגין דמי שכירות שלא שולמו או נזקים לנכס.

תביעות קטנות הגשת תביעה

תביעות קטנות – בין איש לחברו

גם בתי משפט לתביעות קטנות דנים לעתים קרובות בתיקים הכרוכים בסכסוכים בין צרכנים לעסקים. דוגמא שכינה נוספת – צרכן עשוי להגיש תביעה נגד חברה בגין מכירת מוצר פגום, על אי מתן שירותים כפי שהובטח או על עיסוק בשיטות עסקיות מטעות. מנגד, עסקים עשויים להגיש תביעות נגד צרכנים בגין חשבונות שלא שולמו או נזקים שנגרמו על ידי הצרכן.

עוד סוג נפוץ של תיקים הנידונים בבית המשפט לתביעות קטנות הוא סכסוכים בין שכנים. סכסוכים אלו עשויים לכלול בין השאר נזקי רכוש, תלונות על רעש או בעיות אחרות הקשורות למגורים סמוכים זה לזה.

חשוב לציין שלא כל התיקים מתאימים לבית המשפט לתביעות קטנות. באופן כללי, מקרים הכוללים סוגיות משפטיות מורכבות או סכומי כסף גדולים עשויים להתאים יותר לבית משפט השלום. בנוסף, סוגי תיקים מסוימים עשויים להיות חסומים מבית המשפט לתביעות קטנות לחלוטין. לדוגמה, במדינות רבות, לבתי משפט לתביעות קטנות אין סמכות שיפוט בתיקים הכרוכים בהוצאת דיבה ולשון הרע.

בסך הכל, בית המשפט לתביעות קטנות מספק משאב רב ערך לאנשים המבקשים לפתור מחלוקות בצורה מהירה ויעילה ללא המתנה ארוכה המאופיינת בתביעות רגילות. על ידי הבנת סוגי התיקים המתאימים לבית המשפט לתביעות קטנות, אנשים יכולים לקבל החלטות מושכלות לגבי הדרך הטובה ביותר לחפש פתרון לבעיות המשפטיות שלהם.

תביעות קטנות הגשת תביעה

מאמרים נוספים

מחיקת חובות מול עוד
עריכת דין
איך מוחקים חוב באופן חוקי?

התמודדות עם חובות כרוכה בלא מעט פרוצדורות בירוקרטיות ואף בסנקציות והגבלות משפטיות, שיכולות להשפיע גם על מצבו הבריאותי של החייב. היות ובלא מעט מקרים מדובר

קרא עוד »