חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם ביצוע האזנת סתר זה חוקי?

תוכן עניינים

לפני כחודש סערה מדינת ישראל עקב הגילוי שמשטרת ישראל ביצעה האזנות סתר לאזרחים, חברי כנסת ובעלי תפקידים שונים. הסערה נבעה מכך שהנעקבים כמובן לא ידעו שמאזינים להם ועל פי רוב כדי לבצע האזנת סתר למשהו יש לקבל אישור שופט. המדינה הסדירה את נושא האזנות הסתר בחוק כבר בשנת 1972 ומאז הוא עודכן מספר פעמים. קיימת חשיבות לאישור האזנות סתר במקרים מסוימים ובעיקר על מנת למנוע פשע, פיגועים או כל דבר אחר שקשור לביטחון המדינה.

 

ביטחון המדינה

סעיף 4 בחוק האזנות סתר מאפשר להגיש בקשה לביצוע האזנת סתר על ידי אגף המודיעין בצה"ל או על ידי השב"כ לטובת ביטחון המדינה. שר הביטחון יכול לתת היתר לטובת העניין כששיטת הפעולה, פרטי הנעקב והסיבה למעקב מועלים בכתב כעדות לאישור הפעולה. היתר מסוג זה ניתן לשלושה חודשים ולאחר מכן ניתן לבקש להאריך אותו.

שר הביטחון צריך לעדכן את ראש הממשלה ואת היועץ המשפטי לממשלה בדבר האזנת הסתר המבוקשת. שר הביטחון מחויב בכל שנה להעביר דיווח לוועדות הכנסת הרלוונטיות על כל האזנות הסתר שאושרו במהלך השנה. במקרים חריגים בלבד יכול מפקד חיל המודיעין או ראש השב"כ לאשר האזנת סתר דחופה וההיתר יהיה תקף ל- 48 שעות בלבד.

 

האזנת סתר למניעת פשעים ועצירת עבריינים

נשיא בית משפט מחוזי או סגנו שהוכשר לכך רשאים לאשר בקשה של קצין משטרה לביצוע האזנת סתר בצו, במידה והם משוכנעים שפעולה זו עשויה למנוע פשע או להביא ללכידת פושע מסוכן. גם במקרה זה הצו חייב להכיל את פרטי שיטת ההאזנה שתתבצע, פירוט אודות יעד האזנת הסתר, סיבת הבקשה ובמה הפעולה עשויה לסייע. צו זה יהיה בתוקף לשלושה חודשים וקיימת האפשרות להאריכו לתקופה נוספת.

מפכ"ל המשטרה מחויב להעביר דיווח חודשי ליועץ המשפטי לממשלה אודות כל ההיתרים שניתנו באותו חודש. השר לביטחון הפנים מחויב לדווח על האזנות הסתר פעם בשנה לוועדת החוקה חוק ומשפט.

 

האזנת סתר כראיה בבית המשפט

חוק האזנות הסתר קובע כי האזנת סתר שבוצעה על פי חוק והביאה למציאת ראיה הקשורה לתיק פלילי המתנהל בבית המשפט, תהיה קבילה כראיה לכל דבר ועניין. ראיה שהושגה באמצעות האזנת סתר שבוצעה ללא היתר כמחויב בחוק, לא תהיה קבילה בבית המשפט למעט מקרים חריגים בהם יחליט בית המשפט שהדבר עדיף בשל נסיבות התיק וחומרת העבירה שבוצעה. במידה והאזנת הסתר בוצעה שלא כחוק על ידי מי שיכול היה לקבל היתר לביצוע ההאזנה היא תפסל, אלא אם הוכח שהדבר נעשה בתום לב.

 

האזנות סתר – נושא רגיש

האזנות סתר הן נושא רגיש והעוסקים בפעולות מסוג זה נדרשים להלך בלוליינות רבה בין הצורך להשיג מידע חשוב שעשוי להציל חיי אדם או למנוע מעשה פשע חומר, אל מול הצורך לשמור על פרטיותם של אזרחי המדינה ובעיקר אלה שומרי החוק.

תיק פלילי

מאמרים נוספים

מחיקת חובות מול עוד
עריכת דין
איך מוחקים חוב באופן חוקי?

התמודדות עם חובות כרוכה בלא מעט פרוצדורות בירוקרטיות ואף בסנקציות והגבלות משפטיות, שיכולות להשפיע גם על מצבו הבריאותי של החייב. היות ובלא מעט מקרים מדובר

קרא עוד »