חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כל המידע על הפרעות בבלוטת התריס

תוכן עניינים

בלוטת התריס אחראית על שלל מערכות בגוף, על ייצור של הורמונים שונים, ולמעשה מעורבת בהמון תהליכים חשובים שיבטיחו את תקינות הגוף. לעתים, הפרעה בבלוטת התריס יכולה להשפיע על אורח החיים שלכם ועל התפקוד השוטף. במאמר הבא נציג את ההפרעות הנפוצות בבלוטת התריס, איך ניתן לזהות אותן ומהן הדרכים הטיפול

 

פעילות יתר של בלוטת התריס

ההפרעה הראשונה בבלוטה קורית כאשר היא מייצרת הורמונים בכמות גדולה מהרגיל ובקצב גבוה. מחלות אוטואימוניות יכולות לייצר מספר גבוה של גושים בבלוטה, שיגרמו בתורם להפרשת עודף הורמונים. לעתים יתר פעילות קורה לאחר לידה, ולעתים עקב פגיעה ויראלית. התסמינים לזיהוי ההפרעה הם חולשה של השרירים, הזעה מוגברת, עצבנות, דופק מהיר, שלשולים והקאות, לחץ דם גבוה ועוד. הטיפול מחולק ל-3 דרכים עיקריות שהן מתן תרופות הורמונליות אשר יאזנו את פעילות הבלוטה, טיפול ביוד רדיואקטיבי שהורס את האזור שנמצא בפעילות יתר או כריתה של הבלוטה.

 

תת פעילות של בלוטת התריס

במקרה של תת פעילות, ההפרעה מתייחסת לחוסר היכולת של בלוטת התריס לייצר הורמונים בכמות הנדרשת. מקור הייצור המוחלש יכול להיות בעקבות תת פעילות של בלוטת התריס הראשונית, השניונית או השלישונית. הראשונית מקורה בבלוטה עצמה, השניונית מקורה בבלוטת יתרת המוח והשלישונית מקורה בהיפותלמוס. התסמינים להפרעה הם רגישות לקור, עייפות, הפרעות שינה, עור יבש וחיוור, עודף משקל, דיכאון, כאבי מפרקים, עצירות ועוד. הטיפול בבעיה נחשב פשוט ונעשה על ידי השלמה של ההורמונים החסרים בגוף.

 

דלקת בבלוטת התריס

הפרעה זו נגרמת לרוב בגלל זיהום או חבלה. שמה של הדלקת הוא תירואידיטיס והיא יכולה להיגרם גם לאחר נטילת תרופות ספציפיות או אחרי לידה. התסמינים לדלקת הם משתנים, כיוון שיש פעמים בהם ייווצרו כאב ורגישות באזור הבלוטה, ופעמים בהן לא יורגש בכלל שקיימת דלקת. במקרים מסוימים, התסמינים לדלקת יהיו דומים לאלו של תת/יתר פעילות בבלוטת התריס. הטיפול בדלקת, דומה לטיפול בכל דלקת בגוף, והוא נעשה באמצעות תרופות המתאימות לסוג הדלקת.

 

סרטן בבלוטת התריס

סרטן היא מחלה קשה בפני עצמה, וכשמדובר בבלוטת התריס, היא יכולה להיות מסוכנת ביותר. אמנם ברוב המקרים, התפתחות גידול ממאיר בבלוטה נחשב סרטן לא אגרסיבי, באופן יחסי, אך עדיין קיימים סוגים מסוכנים שמצריכים טיפול דחוף. אם מדובר בסוג סרטן אגרסיבי, יש חשש לתפקוד בלוטה נמוך בשילוב של שליחת והתפתחות גרורות.

התסמינים להפרעה הם לרוב בליטה על הצוואר, בחלק הקדמי, שמעידה על התפתחותו של הגידול. זאת, בליווי שינוי של הקול, כאבים באזור וגם תסמינים של תת או יתר פעילות בלוטת התריס. הטיפול הוא ניתוח כריתה חלקי או מלא של הבלוטה בשילוב תרופות.

בלוטת התריס

מאמרים נוספים

מחיקת חובות מול עוד
עריכת דין
איך מוחקים חוב באופן חוקי?

התמודדות עם חובות כרוכה בלא מעט פרוצדורות בירוקרטיות ואף בסנקציות והגבלות משפטיות, שיכולות להשפיע גם על מצבו הבריאותי של החייב. היות ובלא מעט מקרים מדובר

קרא עוד »