חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כיצד מתנהל המשפט בבית הדין לתעבורה?

תוכן עניינים

בית משפט לתעבורה דן בעבירות תנועה שונות במקרים שונים.

בית משפט לתעבורה יכול לדון על העבירות הקלות יחסית ובין העברות החמורות ביותר, לעסוק גם בערעור על פסקי דין.

 

בית משפט לתעבורה

בית משפט לתעבורה הינו בית משפט המתמחה בעבירות נועה שונות. משפט תעבורה הוא משפט פלילי לכל דבר ועניין. למעשה מדובר בהליך משפטי שבו המדינה תובעת את האזרח בגין עבירה על החוק. כך דיני התעבורה כפופים להוראות חוקי סדר הדין הפלילי, חוק עונשין, דיני ראות נוהגים, דיני מעצרים ועוד.

לבית משפט לתעבורה יש אופציות לנקוט בסנקציות מרחיקות לכת עד כדי שבית המשפט יכול להטיל מאסר בפועל כנגד אנשים הנמצאים אנשים בביצוע של עברות תנועה מאוד חמורות.

מי שאינו בקיא בתחום של דיני תעבורה יתקל בקושי מול תביעה במשפטי תעבורה.

 

זימון למשפט תעבורה

יש שתי דרכים עיקריות שיוכל למצוא את עצמו נהג מזומן למשפט לתעבורה. האופציה הראשונה היא כאשר נגד ביצוע עבירה המחייבת כתב תביעה נגדו – כמו למשל נהיגה במהירות מופרזת החורגת ב-30 קמ״ש מהמהירות המותרת בדרך עירונית, או עולה ב-40 קמ״ש מהמהירות המותרת בדרך בין עירונית. עבירות תעבודה שהיו מעורבות בהן תאונות דרכים ובהן נפגע אדם. במקרה של נהיגה בשכרות או נהיגה תחת סמים ועוד.

הדרך השנייה היא פתיחה במשפט באדם הבחר בבירת משפט. אופציה זו ניתנת לכל אדם שקיבל דוחף ולו על עבירת התנועה הקלה ביותר.

 

תהליך בית המשפט

המשפט נפתח בקריאת כתב האישור כאשר בסופה מתבקש הנאשם להגיד האם הוא מודה או כופר באשמה. הנאשם בשלב הזה יכול להעלות טענות מקדמיות כמו ״התיישנות״, ״פגם בכתב האישום״, ״חוסר סמכות מקומית או עניינית״ ועוד.

במידה וישנה טענה מקדמית, בית המשפט יהיה חייב לבטל את כתב האישום ולזכות את הנאשם וכאן המשפט נגמר. במקרה שכתב אישום בוטל, ניתן להגישו מחדש.

נאשם המודה בביצוע עבירה מורשע על ידי בית משפט לתעבורה ומשפט עוברת שמיעת טיעונים לעונש. התביעה תדרוש עונש מסוים במסגרת הקבועה בחוק לסוג העבירה בכתב אישום וכך תציג את נסיבות המקרה בכדי לבסס את הדרישה. חשוב מאוד להשמיע טיעונים שיאפשרו לבית המשפט להשיג עונש קל ככל שניתן.

 

התייצבות לבית משפט

במידה ולא התייצב הנאשם או עורך דין המייצג אותו למשפט תעבורה לפי המועד בזימן, בית המשפט יכול לקיים את המשפט בלעדיו. אי-התייצבות לבית המשפט למעשה תיחשב כהודאה באשמה. יהיה ניתן לקבל משפט חוזר במידה והיעדרות מן המשפט הייתה מוצדקת והסיבות היו ללא שליטת הנאשם (כמו מקרה רפואי). לא מומלץ להתייצב לבית משפט ללא עורך דין לתעבורה, הוא מכיר את החוק על בוריו ובית המשפט לתעבורה לא קלים ומחמירים עם עברייני תנועה.

 

לסיכום

התייצבות לבית משפט לתעבורה הוא כמו כל התייצבות לבית משפט אחר. חשוב להיעזר בעורך דין מקצועי לתעבורה אשר יעזור לכם לנהל את האישום. זימון לבית משפט יכול להיות מטעם בית המשפט ומטעם מבצע העבירה.

 

כלי משפטי

מאמרים נוספים