חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה היא צוואה הדדית?

תוכן עניינים

צוואה הדדית היא צוואה של שני בני זוג ובה אחת מסתמכת על השניה. הצוואה מתייחסת באופן אחר לחלוקת הרכוש בשני שלבים. בשלב ראשון בו אחד מבני הזוג נפטר הרכוש נחלק על פי הכתוב בצוואה ולאחר פטירת שניהם הרכוש עובר חלוקה שונה בהתאם לנכתב בצוואה. צוואה הדדית מביאה עימה סוגיות משפטיות מורכבות. לא תמיד הצוואה נחשבת רלוונטית, לפעמים בן הזוג שנשאר מעוניין לבטל את הצוואה ואז זה לא כל כך פשוט. 

 

איך כותבים צוואה הדדית?

כתיבה של צוואה הדדית שונה מכתיבת צוואה רגילה אחרת בה כתיבה לנוכחות אחד מנהני הצוואה פוסלת את חוקיות הצוואה. בכתיבת צוואה הדדית אחד הנהנים אף חותם על הצוואה ובלעדי חתימה שלו הצוואה לא נחשבת לצוואה הדדית.  במסגרת צוואה הדדית בני הזוג מצווים על הורשת הרכוש לבן הזוג השני הנותר בחיים, ורק לאחר פטירתו הרכוש יחולק בהתאם לרצונם, לילדיהם או יורשיהם על פי דין. צוואה כזו חייבת להיחתם במשרדי עורך דין כדי להיות חוקית כנדרש.

 

מה קורה כאשר בן הזוג השני מתחרט?

מקרה נפוץ הוא שבן הזוג השני הנותר בחיים מעוניין לשנות את הצוואה ההדדית עליה הוא חתום, אך בן זוגו השני החתום על הצוואה כבר לא בין החיים. מה עושים כאשר מעוניינים לשנות צוואה הדדית? דבר ראשון חשוב לדעת כי כאשר השינוי נעשה בזמן בו שני בני הזוג עדיין חיים, אין בעיה לערוך שינויים. כן קיימת חובה חוקית לעדכן את בן הזוג השני בשינויים הנערכים.

שינוי צוואה הדדית ללא יידוע בן הזוג השני, פוסלת את השני ולא נחשבת לחוקית. מקרים כאלו מתרחשים בעיקר לאחר גירושין של שני בני הזוג החתומים על הצוואה ההדדית. כאשר בן הזוג השני מעוניין לשנות צוואה הדדית עליה הוא חתום ובן הזוג השני כבר לא בין החיים, הוא יכול לעשות זאת מבחינה משפטית באמצעות שתי אופציות.

  • בן הזוג רשאי לוותר על הרכוש שירש מבן זוגו וכך הוא יכל לכתוב צוואה אחרת בה הוא מוריש את רכושו למי שהוא מעוניין, מבלי להיות כבול לצוואה ההדדית.
  • אופציה נוספת מאפשרת לבן הזוג לבצע פעולות ברכוש שירש, ככל העולה על רוחו. הוא יכול למכור נכסים, להשקיע כספים וכך בעצם להפוך את הצוואה ההדדית ללא רלוונטית.

 

מה חשוב לדעת לפני כתיבת צוואה הדדית?

כדי שהצוואה ההדדית תהיה קבילה, היא חייבת להיחתם בנוכחות עורך דין המאמת את הפרטים. קבלו המלצה על עורך דין רונן דליהו ושות'. כנסו כדי להתרשם מהשירותים שהוא נותן https://he-she-law.co.il. כי כאשר פונים לעורך דין עבור עריכת צוואה, צריך לפנות לעורך דין מומחה בתחום עריכת צוואות.

 

ההוראות בצוואה הדדית חייבות להיות זהות?

בני זוג רבים מורים על אופן זהה של חלוקת רכוש במקרה בו הם הולכים לעולמם לבד. למרות זאת, אין חיוב שההוראות יהיו זהות.

צוואה הדדית

מאמרים נוספים

מחיקת חובות מול עוד
עריכת דין
איך מוחקים חוב באופן חוקי?

התמודדות עם חובות כרוכה בלא מעט פרוצדורות בירוקרטיות ואף בסנקציות והגבלות משפטיות, שיכולות להשפיע גם על מצבו הבריאותי של החייב. היות ובלא מעט מקרים מדובר

קרא עוד »