חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אילו קריטריונים קובעים חלוקת זמני שהות עם הילדים?

תוכן עניינים

כאשר זוגות מתגרשים, אחד העניינים המרכזיים וככל הנראה הדבר שהכי מדאיג אותם הוא חלוקת זמני השהות עם הילדים. המונח הזה נקרא פעם הסדרי ראייה, והכוונה בו היא למשך הזמן בו הילדים ישהו עם כל אחד מבני הזוג. האפשרויות הן בדרך כלל משמורת מלאה של אחד מההורים, או משמורת משותפת.

רצוי כי חלוקת זמני השהות עם הילדים תהיה הוגנת ותשאיר את שני הצדדים יחסית מרוצים, כדי שהילדים לא יהפכו למקור לתחרות או מרדנות בין ההורים המתגרשים. אחרי הכול, טובת הילדים היא פעמים רבות הסיבה שהביאה את הזוג להחליט לעשות את הצעד ולהתגרש.

 

העקרונות המנחים של בית המשפט

העיקרון המרכזי המנחה את בית המשפט בקביעת חלוקת זמני השהות עם הילדים הוא טובת הילד. זה אמנם עקרון מאוד כללי שרבים מהמתגרשים מתקשים להאמין בו, אבל הכוונה בו היא כמובן חיובית. לפי בית המשפט, הילד צריך לשהות בעיקר אצל ההורה שיש לו קשר טוב יותר אתו. הכוונה היא שלילד עדיין יהיה מבוגר משמעותי וחשוב בחייו, ובביתו הוא יגור, על אף פירוק הזוגיות של ההורים.

הורה שנמצא מעורב במיוחד בחיי ילדיו ביחס להורה השני, מן הסתם יזכה בבית המשפט לזמני שהות משמעותיים יותר עם הילד. כפי שאולי שמתם לב, העקרונות האלה יכולים להיות מסולפים בקלות בבית המשפט, ולכן כדאי מאוד לפנות להיוועצות עם עו"ד משפחה שהוא מומחה בתחום ויודע איך לייצר הסדר הוגן באמת ולדאוג לצרכי ההורה ולצרכי הילד בעת ובעונה אחת.

 

חזקת הגיל הרך

עקרון טובת הילד שהוא העקרון המרכזי בקביעת חלוקת זמני שהות עם הילדים במקרה של גירושין, הוא העקרון המנחה בקביעת זמני השהות עם ילד מעל לגיל 6. במקרים של ילד להורים גרושים שלא הגיע עדיין לגיל 6, באה ליידי ביטוי חזקת הגיל הרך.

באופן כללי, לפי חזקת הגיל הרך ילדים מתחת לגיל 6 ישהו רוב הזמן בחזקתה של האם הגרושה. כאן ההעדפה הראשונית היא לאם. עם זאת, יש מקרים בהם בית המשפט יחליט שחזקת הגיל הרך לא באה ליידי ביטוי. מדובר על מקרים בהם האם נמצאת בלתי כשירה לגידול ילדים, כמו במקרים של הזנחת ילדים או התמכרויות לאלכוהול ולסמים.

 

ערעור על פסק דין של חלוקת זמני שהות

פסק הדין שנתקבל מהשופט הוא לא סופי והוא נתון לשינויים. זאת מכיוון שחייהם של ההורים גם הם משתנים ככל שחולף הזמן. לדוגמא, במקרה שבו אחד ההורים עובר לחיות מחוץ למדינת ישראל, מן הסתם יש מקום לשקול מחדש את זמני השהות שנקבעו.

גם מעבר דירה בתוך המדינה עשוי לשנות את האופן שבו הדברים מסתדרים בעבור ההורים והילדים, במיוחד במקרה שבו אחד מההורים עובר לגור במרחק רב מהשני.

להיוועצות עם עוד משפחה

מאמרים נוספים

עורך דין משפחה
טיפים חכמים לעריכת צוואה

עריכת צוואה היא אף פעם לא נושא קל. חלק מהקושי נובע מהחשיבה על העתידית המפחידה שבגללה עלינו לערוך צוואה, וחלק מהעניין שאף פעם לא נעים

קרא עוד »